Zoeken

14 March
x
Wat is dit?

Hallo allemaal! Zoals mijn baasje in een vorig blog heeft geschreven, zou ze naar Finland gaan. De afgelopen twee weken is ze daar geweest! Helaas zonder mij, maar ze heeft er wel met 17 andere husky’s mogen werken. Dat maakt het gelukkig wel een beetje goed. Ik heb aan mijn baasje gevraagd of ze wat wil vertellen over Finland in een blog, en dat wilde ze wel!
Ze zal alles vertellen wat ze heeft gedaan, en zeker een aantal foto’s laten zien. Veel leesplezier!

Aankomst

Dit jaar kreeg ik een heel speciaal verjaardagscadeautje. Ik mocht namelijk op mijn verjaardag vertrekken naar Finland, waar ik mensen ging helpen die met hun 17 husky’s vakanties voor Nederlandse mensen organiseren! Ik ben al ooit in Noorwegen en Zweden geweest, maar dat was in de zomer. Nog nooit ben ik ergens in de winter naartoe geweest. In het vliegtuig was het uitzicht al prachtig. Alles was wit en alle meren die ik kon zien waren bevroren! Na een hele dag reizen kwam ik aan in het stadje waar ik mijn twee weken door ging brengen, Kuusamo. Het vliegtuig landde op een héél klein vliegveldje, in het donker. Het sneeuwde heel erg hard en alles zag wit! Nog nooit had ik zoiets gezien en ik vond het natuurlijk prachtig. Ik werd opgehaald door de mensen die ik ging helpen en we gingen naar hun huisje. Daar hebben ze me een aantal dingen uitgelegd over wat we gingen doen. Toen ze alles hadden verteld, had ik meteen zin om te beginnen! De volgende dagen kwamen de mensen aan en konden we van start met alle mooie dingen!

Sledehondentocht

Natuurlijk het meest gave ding dat ik heb mogen doen: meehelpen met het inspannen van de husky’s, zodat de gasten mee konden op de slee! Er stonden acht honden voor de slee, en alle acht hadden ze elke keer weer superveel zin om te gaan rennen. We hadden met een sneeuwscooter (we noemen dat altijd een Ski-Doo) een trail uitgezet, zodat de honden makkelijker een route konden volgen en het niet te zwaar was voor ze. Na verschillende keren meegeholpen te hebben bij het in- en uitspannen van de honden mocht ik zelf ook een paar keert mee op de slee. Een ritje mocht ik zelf ook achterop staan, wat supergaaf was – iets wat ik echt altijd al ooit wilde doen. Kan ik dus mooi afstrepen van mijn Bucket List. 😉 Een andere keer dat ik mee mocht op de slee, hadden we een paar van de pups ingespannen om te kijken hoe die het zouden doen. Heel leuk om te zien hoe een pup reageert op zo’n nieuwe situatie. Je ziet meteen dat deze honden van nature al aanleg hebben om te trekken!

Het was een prachtige trail om te sleeën. Over een bevroren meer, tussen de bomen door, door het witte landschap. Dit zou ik keer op keer kunnen doen!

Wandelingen

Wat natuurlijk ook niet kon ontbreken, waren de verschillende wandelingen in een paar prachtige gebieden vlakbij Kuusamo. Er was een berentrail die we gelopen hebben, wat best pittig was! Omdat alles natuurlijk onder de sneeuw lag, waren er een paar flinke klimmen en dalen die eigenlijk via een trap gingen, maar die waren natuurlijk ook bedekt in de sneeuw. Hierdoor was alles best glad en hebben we een beetje moeten improviseren om overal naar boven en naar beneden te kunnen komen! Met wat hulp van elkaar kon iedereen overal komen en genieten van het mooie landschap. Langs een grote rivier, een bergje op en tussen de bomen door hebben we een flink stuk gewandeld. Elke wandeling werd beloond met een lekker rendierworstje en wat warms te drinken. Leuk en lekker!
Een andere wandeling die we hebben gedaan, was naar een prachtig uitzichtpunt waarbij je alle besneeuwde bomen en bevroren meren goed kon zien: de Riisitunturi. De zon scheen ook nog eens, wat voor een extra speciaal effect zorgde!
De laatste wandeling was er eentje langs verschillende bevroren watervallen. Supermooi en speciaal om te zien! Eentje was fel blauw van kleur, die zag je al van  verre in de grote rotswand zitten. Er waren ook nog eens mensen op aan het ijsklimmen. Je moet het maar durven! Dit was een hele grote, maar mooie wandeling met ook een aantal flink pittige stukken. Het was het allemaal waard, ik heb nog nooit zo’n mooie wandeling gemaakt!

IJsvissen

Iets heel grappigs wat we mochten doen, was ijsvissen. Met een speciale ijsboor moest je een gat in het dikke ijs boren, zodat je bij het water kon. Met een klein hengeltje en wat aas kon je daarna vissen. Ik heb verschillende keren wat gevangen, maar ze natuurlijk meteen teruggegooid! Als deze vissen, baarsjes waren het, te lang boven water blijven kunnen ze namelijk bevriezen door de lage temperatuur. Dan moet je ze met je blote hand weer opwarmen, zodat ze daarna meteen weer terug kunnen in het water. Weest gerust, elk visje ging weer spartelend terug het water in!

Noorderlicht

Last but not least heb ik ook nog het Noorderlicht mogen zien. En dan ook nog eens niet zomaar het Noorderlicht, maar het mooiste sinds tijden! Samen met een groepje mensen zijn we in de auto gesprongen en het Noorderlicht achterna gereden. Dat was zeker de moeite waard! Langs de weg zijn we op een bepaald moment gestopt. Daar was het Noorderlicht zó goed te zien! Groen, blauwig en rode kleuren had het en het danste echt over ons heen! Ik ben erg blij dat ik dit heb mogen meemaken, want zó mooi maak je hem niet vaak mee.

Ik heb twee fantastische weken in Finland gehad, en kan iedereen aanraden om er ook naartoe te gaan! Het mooie witte landschap, de Finse mensen die altijd heel aardig zijn, de prachtige wandelingen en de gave dingen die je er kan doen, zoals Ski-Doo rijden.
O ja, het was er koud, gemiddeld -15, maar we hebben ook een dag -30 gehad! Maar het gekke was dat dit helemaal niet koud voelde. Heel apart, maar je kon soms in deze temperaturen gewoon zonder handschoenen lopen!