Generic filters
Exact matches only

Review Buster Activity Mat

18 February
x
Wat is dit?

De Buster Activity Mat is een snuffelkleed voor honden, met verschillende voerspelletjes. Jouw hond kan aan de slag gaan om verschillende puzzels op te lossen die je aan het kleed bevestigt. Vandaag schrijven we een review over de Buster Activity Mat voor de hond. Na het lezen van deze blog weet je wat de Buster Activity Mat precies is, hoe je deze het beste kunt aanleren aan jouw hond en wat wij van dit spel vinden.

Eerste indruk

De Buster Activity Mat is een stevige gevoerde mat met een vochtafstotende stof aan de bovenzijde en aan de onderkant een stug rubberachtig materiaal (welke overigens niet stinkt, maar neutraal ruikt). De mat is 49 cm x 70 cm, bij het uitpakken van de Buster Activity Mat viel de maat tegen. Op alle foto’s leek hij groter en ook de exacte afmeting was online niet te vinden, zo op het eerste gezicht dus een stuk kleiner dan verwacht. Er zitten op de Buster Activity Mat 35 drukknopen. Zo kun je de verschillende spelletjes aan de mat bevestigen. Haalt jouw hond een heel spelletje los van de ondermat, dan gaat de drukknoop los en is er verder niets stuk. De losse spelletjes voelen stevig aan en alles is gemaakt van degelijke stevige stof.

Buster Activity Mat Starter Set

De Starter Set bevat de mat, 3 spelletjes; Envelope, Water Lily en Cone Cloth en een draagtas. De Envelope is het blauwe spelletje op de foto. Zoals de naam al aangeeft is het een stoffen enveloppe. De enveloppe heeft 4 drukknopen en een sluiting met een houten stokje. De snoepjes verstop je in de enveloppe. De Water Lily is het rode spelletje op de foto, deze is dubbel zo groot als de enveloppe en het is een vrij simpel spelletje. Tussen de 4 flappen verstop je snoepjes en daarna vouw je de flappen terug naar binnen, waar ze met klittenband dicht gaan. De Cone Cloth is eigenlijk gewoon een groot vierkant stuk stof, geleverd met een bandje met elastiek en 2 drukknopen. Hiermee kun je het stuk stof zo opvouwen en vastzetten zoals je zelf wilt. In de vouwen van de stof kun je snoepjes verstoppen.

De Buster Activity Mat Starter Set koop je online voor € 73,50

Met deze Starter Set kan jouw hond meteen aan de slag. Wil je nu meteen extra spelletjes voor de Buster? Er zijn verschillende losse spelletjes te koop waarmee je jouw Buster Activity Mat kan uitbreiden.

Losse spellen

Voor de Buster Activity Mat zijn er ook extra spellen los te bestellen. De mat is niet los te bestellen, wil je gaan beginnen met de Buster Activity Mat dan heb je altijd de Starterset nodig. Daarna kun je uitbreiden met meer spellen, naast de 3 die standaard zijn meegeleverd met de Starterset. Welke spellen er allemaal los te bestellen zijn;

Top Hat: een stoffen koker die als een soort toren op de mat gemaakt kan worden, de snoepjes verstop je er in je plaatst de ‘deksel’ er op en zoeken maar

Mouse Trap: de muizenval is een grote rechthoek met 3 ‘muizen’ in iedere muis verstop je een snoepje en jouw hond haalt de muizen uit de muizenval bij hun staart (het strookje stof die aan iedere muis vast zit).

Rainbow Purse: de regenboog portemonnee is een uitvouwbare portemonnee die bevestigd wordt aan het kleed. Wanneer de portemonnee is uitgevouwen, hou je vier vlakken over, waar je de favoriete snoepjes van je hond in verstopt. Als alle vakjes zijn gevuld vouw je de portemonnee dicht.

Book: het boek bestaat uit vier flappen stof, met op iedere ‘pagina’ vakken waar je de favoriete snoepjes van je hond in verstopt. Na het vullen van de vakken, vouw je het boek dicht.

Purse: de portemonnee is een vierkante portemonnee die gedicht wordt met behulp van klittenband. Je bevestigt het spel aan de mat en verstopt het lekkers in het enkele vak. Hierna sluit je de portemonnee af met klittenband. De portemonnee is er met 1 vak en met 3 vakken.

Rat Trap: de rattenval bestaat uit een langwerpige zak die bevestigd wordt aan de mat. Binnenin deze zak vind je een kleinere stoffen zak, die voorzien is van een klittenbandsluiting en een enkele reep stof. In het kleinere zakje verstop je het lekkers van je hond. Je sluit het zakje af door middel van klittenband en schuift deze vervolgens in de grotere zak. De reep stof van het kleinere zakje steekt uit de grotere zak.

Rock ’n Roll: de Rock ’n Roll is een stoffen vierkant met vier vakken voor snoepjes. Klik het uitgevouwen spel aan de mat en vul de vakken vervolgens met de favoriete snoepjes van je hond. Hierna rol je het spel op. Het opgerolde spel wordt afgesloten door middel van twee elastische banden.

Springroll: de Spingroll bestaat uit een langwerpig vierkant met vier vakken. Bevestig het spel uitgevouwen aan de Activity Mat en stop vervolgens snoepjes in de vakken. Hierna kun je het spel oprollen en vastmaken met de banden die aan het spel zijn genaaid.

Beginnen met de Activity Mat

Zoals met alle hersenwerkjes voor de hond is het belangrijk om jouw hond te helpen en te begeleiden zodat hij niet gefrustreerd raakt. De spellen moeten rustig worden aangeleerd. Van de Starterset zijn de Lily en de Cone Cloth het eenvoudigst. Bevestig de Lily met de 4 drukknopen aan de mat. Verstop snoepjes aan de binnenzijde en plak 2 van de 4 flappen vast met het klittenband. De andere 2 laat je open. Kies een snoepje wat lekker ruikt en laat jouw hond op zoek gaan naar de snoepjes. Moedig jouw hond aan. Al snel zal hij in de gaten krijgen dat wanneer hij het klittenband openmaakt, hij bij alle vakjes kan komen. Je kunt nu alle vakjes dichtmaken en nog eens laten zoeken. Is jouw hond al een ervaren puzzelaar, dan kun je natuurlijk sneller gaan met opbouwen.

Iedere keer anders

Het leukste aan de Buster Activity Mat is dat je door de verschillende spellen en de drukknopen de mat iedere keer anders kan opbouwen. Zo heeft jouw hond lang puzzelplezier van de Buster Activity Mat. De moeilijkheidsgraad is ook op te bouwen. Zo hebben we onze hond de eerste keren de extra sluiting met houten stokken achterwege gelaten. Daarna het wegtrekken van een houten sluiting stap voor stap aangeleerd. Zo kun je de mat door op te bouwen en het aantal spellen uit te breiden steeds uitdagend en nieuw houden voor jouw hond.

Stevige kwaliteit

Door de stevige stof maakt het niet uit of jouw hond denkt dat er onder een spel ook nog snoepjes verstopt zitten. Ook het verwijderen en weer bevestigen van de losse spellen gaat heel goed. Wil jouw hond graag ook onder de spellen inspecteren? Geen enkel probleem, alles is van een stevige dikke stof gemaakt waardoor het zeker tegen een stootje kan. Laat jouw hond niet gefrustreerd raken, dan is het voor jouw hond ook niet leuk meer. Maar is jouw hond gewoon nog op onderzoek uit en zijn er voldoende beloningen te vinden dan mag er best een beetje stevig gezocht worden. Bij onze eigen honden viel het wel wat op, dat de snoepjes wel erg sterk moesten ruiken om te zorgen dat ze echt goed gingen zoeken. Zeker bij de spellen die uit meerdere lagen stof bestaan.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de Orijen Freeze Dried Treats en deze werkten heel goed, ook wanneer ze wat beter verstopt zaten tussen meer lagen stof.