Het lijkt inmiddels de droom te zijn van bijna iedereen die van honden houdt; een eigen webshop met de allerleukste hondenspullen. Maar wat heb je nu nodig om echt succesvol te worden? Ik deel 10 tips voor het beginnen van een succesvolle webshop voor honden.
Tip 1: Doe het niet
Dit is een beetje een insider grapje. In de 10 jaar dat ik EKO4petz heb opgestart en tot een succes heb weten te maken. Kan ik je wel 1 ding vertellen, het is meer dan pittig. Het bedrijf en de ambitie waarmee je begint is altijd anders dan hoe het er uiteindelijk echt uitziet. Je begint klein, op dat moment werk je zelf veel in de zaak en is alles (het meeste) leuk, maar om te zeggen dat er dan al geld te verdienen is? Nee. Je kosten zijn hoog (verzendkosten, verpakkingsmateriaal) en de marges klein. Als je klein inkoopt heb je bij veel leveranciers geen korting en moet je werken met extreem lage marges en extreem hoge kosten. Word je groter, dan verandert jouw rol. Je wordt ineens manager, moet personeel inhuren en aansturen en je bent hel veel met de cijfertjes bezig, saai! Dus eigenlijk is tip 1 niet echt doe het niet, maar eerder denk alles uit voordat je begint. Hoe ziet jouw ideaalbeeld er uit? Waar word jij nu echt gelukkig van om iedere dag van de week te doen en wat moet je doen om daar te komen?
Tip 2: Financiën op orde
Heb jij geen enkel gevoel voor financiën? Zorg dan dat je dat of leert, of dat je samenwerkt met iemand die dat wel heeft. Vooraf uitrekenen hoe het financiële plaatje er uit gaat zien kan veel latere problemen voorkomen. Er zijn merken waar je nog geen 15% marge op verdient, ga nu eens uitrekenen hoeveel je op een bestelling gaat verdienen (of verliezen). Reken je verpakkingskosten, verzendkosten en arbeid mee en kijk of het uit kan. Bedenk ook alvast of je zelf de boekhouding gaat doen of dat je daar een boekhouder of accountant voor wil inzetten. Een goede boekhouder die proactief meedenkt verdient zichzelf terug. Maar er zijn ook heel veel slechte boekhouders en die wil je niet hebben.
Ga nu niet alle boeken lezen over boekhouden als je dit heel erg saai vindt. Boekhouders kijken achteraf naar de cijfers, dit ‘leer’ je dan ook in de meeste boeken over boekhouden. Terwijl bij het runnen van een bedrijf juist vooruit kijken en werken met budgetten en prognoses essentieel is. Mijn leestip: Profit First; een hele handige manier van omgaan met geld waardoor je nooit meer uitgeeft dan je eigenlijk verdient.
Tip 3: Ga niet prijs stunten
Als jouw bedrijfsfilosofie is ik ga alles lekker goedkoop verkopen, dan word ik vanzelf groot. Dan kan ik je verzekeren dat je niet lang bestaat. Ga maar na, jij begint net met jouw webshop en je hebt 50 bezoekers per dag. Terwijl een grotere webshop die bekend staat als ‘prijsstunter’ 5000 bezoekers per dag heeft. Of dat bedrijf die wel de normale prijzen rekent heeft 1000 bezoekers per dag. Wie denk dat er uiteindelijk de meeste spullen verkoopt én een gezond bedrijf opbouwt? Precies, jij niet. Niet doen dus. Zonde van je tijd en energie!
Tip 4: Zorg dat je goed gevonden wordt in Google
In de beginjaren van EKO4petz heb ik niets anders gedaan dan teksten schrijven. Bedenken waar mensen op zouden zoeken en op basis daarvan teksten schrijven. Ik heb de TV de deur uit gedaan (beste beslissing ooit) en ik zat iedere avond tot 23.00 uur teksten te schrijven. Niet alleen het schrijven van (goede) webteksten is belangrijk bij je ranking op Google, ook de structuur van jouw website, de laadtijd van jouw website en hoe vaak er naar jouw website wordt doorgelinkt. Allemaal zaken waardoor je wel of niet hoog in Google staat. En hoe hoger in Google hoe meer mensen jouw webshop zien en hoe meer klanten.
Tip 5: Goed ontwerp
Ziet jouw webshop er netjes en verzorgd uit? Is het overzichtelijk? Is het een webshop waar je met vertrouwen geld uit geeft als consument? Het ontwerp van jouw website en jouw logo en de header van jouw Facebook pagina allemaal belangrijk. Bespaar niet op kosten bij het ontwerpen van een webshop. Zorg in elk geval dat de kleuren rustig zijn en dat alle teksten goed leesbaar zijn. Ik klik zelf regelmatig weg bij pimpelpaarse websites waar ik de helft niet kan lezen en ik ben vast niet de enige. Heb je hier zelf geen gevoel voor? Praat eens met een ontwerper.
Tip 6: Heb je wel een webshop nodig?
Je kunt verkopen via Facebook, Instagram, Bol.com wil jij echt jouw eigen webshop? Als je puur en alleen producten wilt inkopen en verkopen is een eigen webshop wel aan te raden. Maar maak je nu zelf hondenproducten? Dan kun je misschien eerst beginnen met online verkopen via de verschillende verkoopplatformen, of vanaf jouw eigen IG account of Etsy bijvoorbeeld. Wil je meer lezen over jouw eigen producten online verkopen? Ben je toch van mening dat je echt een webshop nodig hebt, kijk dan eens naar alle opties die de webshop biedt. Kun je jouw webshop koppelen aan een boekhoudsysteem? Kun je de webshop koppelen aan een voorraadsysteem? Aan een klantenservicesysteem? Met andere woorden hoe groot wil je worden en welke functionaliteiten heeft jouw webshop nu en in de toekomst allemaal nodig.
Tip 7: Onderscheidend vermogen
Wil jij van jouw webshop voor honden een succes maken? Zorg dan dat je je ergens mee onderscheid. Lever jij de allerbeste service? Stel je producten op maat samen of is jouw webshop enkel en alleen voor allergische honden bijvoorbeeld? Dan heb jij iets wat jou onderscheid van de rest. Zorg wel dat je alles wat je doet klopt met jouw onderscheidende vermogen. Heb jij bijvoorbeeld een webshop waarmee je je wilt richten op de luxe producten speciaal voor kleine honden? Zorg dat jouw website er ook stijlvol uit ziet en dat de hele beleving past bij wat jij verkoopt. Verzend jouw pakketjes bijvoorbeeld in mooie bedrukte doosjes met jouw logo. Wil je nu liever een dierenwinkel op de hoek idee uitstralen? Denk dan aan een handgeschreven kaartje bij iedere bestelling. Maar ook bij deze tip: hou in de gaten wat er ook nog mogelijk is als je groter bent. Dus kun jij wel een handgeschreven kaartje doen bij 10 orders per dag, maar niet bij 100? Begin er dan ook niet mee om geen verwachtingen bij jouw klanten te wekken die je op de lange termijn niet waar kunt maken.
Zo heb ik ooit ja gezegd op een samenwerking met Bagels & Beans voor dierendag. Alleen moesten er 500 hondenkoekjes in zakjes worden gedaan en met een strikje een kaartje aan het zakje geknoopt worden. Hier zijn we uiteindelijk met 3 man een week lang iedere avond mee bezig geweest. Leuk idee, alleen echt niet haalbaar dus.
Tip 8: Vind de juiste leveranciers
Niets lijkt ingewikkelder te zijn in huisdierenland een goede leverancier vinden. Je wilt niet weten hoe vaak ik gehoord heb: “wij leveren niet aan webwinkels”. Naast leveranciers die niet willen leveren als je (alleen) een online winkel hebt, is er ook nog zoiets als gebiedsbescherming in de huisdierenbranche. Denk je dus slim te zijn door een winkel te openen naast je webshop, vraag dan eerst maar even goed na of er in dat gebied al een andere dierenwinkel zit die exclusiviteit of gebiedsbescherming geniet van je potentiële leverancier. Een goede samenwerking met je leveranciers is echt goud waard. Zoek dus de juiste leveranciers en ga eens langs voor een face-to-face kennismaking en bespreek wat je van elkaar kunt verwachten.
Tip 9: Zelf verzenden of fulfilment partij?
Wist je dat een groot gedeelte van de webshops zelf geen enkel pakketje inpakken en verzenden? Daar hebben ze een fulfilment partij voor. Zo’n fulfilment center is eigenlijk een heel groot magazijn. Jouw producten worden door je leveranciers daar direct naartoe gestuurd, zij slaan de producten op en als er een bestelling via jouw webshop binnenkomt, verzenden zij ook het pakket aan de consument. Het grote voordeel van een fulfilment center is dat zij al het werk uit handen nemen, zodat jij je kunt focussen op jouw webshop, de marketing en de klantenservice. Er zijn fulfilment centers die ook de klantenservice voor je kunnen regelen. Zo heb jij geen kosten voor een magazijnhal, hoef je geen inkomende en uitgaande producten te verwerken en heb jij jouw handen vrij om jouw webshop te laten groeien. Het grote nadeel zijn de kosten. Zeker met huisdierproducten die best veel ruimte in beslag nemen en vrij goedkoop en zwaar zijn, kan het zijn dat fulfilment geen optie is. Je betaalt bij een fulfilment center per vierkante meter plankruimte of palletplek, maar ook per orderpick regel. Verkoop jij hondensnoepjes van 50 cent en koopt jouw klant 10 verschillende smaken, kan dat een duur grapje worden. Vraag eens een aantal offertes op bij fulfilment partijen waar jij zaken met zou willen doen.
Tip 10: Hondenvoer of geen hondenvoer
Iedereen die je vraagt binnen de dierenbranche weet dat er op veel merken hondenvoer bijna geen marge zit. Je moet dus heel veel kilo’s hondenvoer verkopen voordat er iets onder aan de streep over blijft. Plus de zakken zijn zwaar, je hebt te maken met gewichtstoeslag en jouw rug of die van jouw medewerkers. Een ander risico van hondenvoer is de THT datum. Begin je net met weinig klanten? Dan heb je kans dat je de zakken of blikken hondenvoer niet tijdig genoeg kunt verkopen. Wil je echt hondenvoer verkopen? Dan kun je overleggen met je leverancier om te kijken hoe zij om gaan met producten die jij niet tijdig verkocht krijgt. Of het aanhouden van een kleinere voorraad.
Social Media
Dit zijn mijn tips voor het succesvol beginnen van een webshop voor honden (of huisdieren). De tips die er niet tussen staan hebben betrekking op social media, dit omdat ik er een beetje van uit ga dat je wel weet dat ook Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van jouw webshop en het bereiken van meer (potentiële) klanten.
EKO4petz
Zelf heb ik in 10 jaar tijd met een heel klein startkapitaal, EKO4petz kunnen laten groeien tot een succesvol bedrijf. Ik heb in deze 10 jaren heel veel gewerkt (non-stop lijkt het soms) en ook heel veel geleerd. Als ik zelf deze tips had gehad voordat ik begon, had ik sommige dingen veel beter kunnen aanpakken. Ik hoop dan ook dat ik jou er nu mee kan helpen en ik wil je alvast heel veel succes wensen als je lekker eigenwijs bent en tip 1 naast je neerlegt 😉 Doen waar je blij van wordt is heel veel waard! Zo heb ik zelf na 10 jaar EKO4petz de keuze gemaakt om te stoppen, omdat ik niet meer blij werd van wat ik deed.
Tags
Het lijkt inmiddels de droom te zijn van bijna iedereen die van honden houdt; een eigen webshop met de allerleukste hondenspullen. Maar wat heb je nu nodig om echt succesvol te worden? Ik deel 10 tips voor het beginnen van een succesvolle webshop voor honden.
Tip 1: Doe het niet
Dit is een beetje een insider grapje. In de 10 jaar dat ik EKO4petz heb opgestart en tot een succes heb weten te maken. Kan ik je wel 1 ding vertellen, het is meer dan pittig. Het bedrijf en de ambitie waarmee je begint is altijd anders dan hoe het er uiteindelijk echt uitziet. Je begint klein, op dat moment werk je zelf veel in de zaak en is alles (het meeste) leuk, maar om te zeggen dat er dan al geld te verdienen is? Nee. Je kosten zijn hoog (verzendkosten, verpakkingsmateriaal) en de marges klein. Als je klein inkoopt heb je bij veel leveranciers geen korting en moet je werken met extreem lage marges en extreem hoge kosten. Word je groter, dan verandert jouw rol. Je wordt ineens manager, moet personeel inhuren en aansturen en je bent hel veel met de cijfertjes bezig, saai! Dus eigenlijk is tip 1 niet echt doe het niet, maar eerder denk alles uit voordat je begint. Hoe ziet jouw ideaalbeeld er uit? Waar word jij nu echt gelukkig van om iedere dag van de week te doen en wat moet je doen om daar te komen?
Tip 2: Financiën op orde
Heb jij geen enkel gevoel voor financiën? Zorg dan dat je dat of leert, of dat je samenwerkt met iemand die dat wel heeft. Vooraf uitrekenen hoe het financiële plaatje er uit gaat zien kan veel latere problemen voorkomen. Er zijn merken waar je nog geen 15% marge op verdient, ga nu eens uitrekenen hoeveel je op een bestelling gaat verdienen (of verliezen). Reken je verpakkingskosten, verzendkosten en arbeid mee en kijk of het uit kan. Bedenk ook alvast of je zelf de boekhouding gaat doen of dat je daar een boekhouder of accountant voor wil inzetten. Een goede boekhouder die proactief meedenkt verdient zichzelf terug. Maar er zijn ook heel veel slechte boekhouders en die wil je niet hebben.
Ga nu niet alle boeken lezen over boekhouden als je dit heel erg saai vindt. Boekhouders kijken achteraf naar de cijfers, dit ‘leer’ je dan ook in de meeste boeken over boekhouden. Terwijl bij het runnen van een bedrijf juist vooruit kijken en werken met budgetten en prognoses essentieel is. Mijn leestip: Profit First; een hele handige manier van omgaan met geld waardoor je nooit meer uitgeeft dan je eigenlijk verdient.
Tip 3: Ga niet prijs stunten
Als jouw bedrijfsfilosofie is ik ga alles lekker goedkoop verkopen, dan word ik vanzelf groot. Dan kan ik je verzekeren dat je niet lang bestaat. Ga maar na, jij begint net met jouw webshop en je hebt 50 bezoekers per dag. Terwijl een grotere webshop die bekend staat als ‘prijsstunter’ 5000 bezoekers per dag heeft. Of dat bedrijf die wel de normale prijzen rekent heeft 1000 bezoekers per dag. Wie denk dat er uiteindelijk de meeste spullen verkoopt én een gezond bedrijf opbouwt? Precies, jij niet. Niet doen dus. Zonde van je tijd en energie!
Tip 4: Zorg dat je goed gevonden wordt in Google
In de beginjaren van EKO4petz heb ik niets anders gedaan dan teksten schrijven. Bedenken waar mensen op zouden zoeken en op basis daarvan teksten schrijven. Ik heb de TV de deur uit gedaan (beste beslissing ooit) en ik zat iedere avond tot 23.00 uur teksten te schrijven. Niet alleen het schrijven van (goede) webteksten is belangrijk bij je ranking op Google, ook de structuur van jouw website, de laadtijd van jouw website en hoe vaak er naar jouw website wordt doorgelinkt. Allemaal zaken waardoor je wel of niet hoog in Google staat. En hoe hoger in Google hoe meer mensen jouw webshop zien en hoe meer klanten.
Tip 5: Goed ontwerp
Ziet jouw webshop er netjes en verzorgd uit? Is het overzichtelijk? Is het een webshop waar je met vertrouwen geld uit geeft als consument? Het ontwerp van jouw website en jouw logo en de header van jouw Facebook pagina allemaal belangrijk. Bespaar niet op kosten bij het ontwerpen van een webshop. Zorg in elk geval dat de kleuren rustig zijn en dat alle teksten goed leesbaar zijn. Ik klik zelf regelmatig weg bij pimpelpaarse websites waar ik de helft niet kan lezen en ik ben vast niet de enige. Heb je hier zelf geen gevoel voor? Praat eens met een ontwerper.
Tip 6: Heb je wel een webshop nodig?
Je kunt verkopen via Facebook, Instagram, Bol.com wil jij echt jouw eigen webshop? Als je puur en alleen producten wilt inkopen en verkopen is een eigen webshop wel aan te raden. Maar maak je nu zelf hondenproducten? Dan kun je misschien eerst beginnen met online verkopen via de verschillende verkoopplatformen, of vanaf jouw eigen IG account of Etsy bijvoorbeeld. Wil je meer lezen over jouw eigen producten online verkopen? Ben je toch van mening dat je echt een webshop nodig hebt, kijk dan eens naar alle opties die de webshop biedt. Kun je jouw webshop koppelen aan een boekhoudsysteem? Kun je de webshop koppelen aan een voorraadsysteem? Aan een klantenservicesysteem? Met andere woorden hoe groot wil je worden en welke functionaliteiten heeft jouw webshop nu en in de toekomst allemaal nodig.
Tip 7: Onderscheidend vermogen
Wil jij van jouw webshop voor honden een succes maken? Zorg dan dat je je ergens mee onderscheid. Lever jij de allerbeste service? Stel je producten op maat samen of is jouw webshop enkel en alleen voor allergische honden bijvoorbeeld? Dan heb jij iets wat jou onderscheid van de rest. Zorg wel dat je alles wat je doet klopt met jouw onderscheidende vermogen. Heb jij bijvoorbeeld een webshop waarmee je je wilt richten op de luxe producten speciaal voor kleine honden? Zorg dat jouw website er ook stijlvol uit ziet en dat de hele beleving past bij wat jij verkoopt. Verzend jouw pakketjes bijvoorbeeld in mooie bedrukte doosjes met jouw logo. Wil je nu liever een dierenwinkel op de hoek idee uitstralen? Denk dan aan een handgeschreven kaartje bij iedere bestelling. Maar ook bij deze tip: hou in de gaten wat er ook nog mogelijk is als je groter bent. Dus kun jij wel een handgeschreven kaartje doen bij 10 orders per dag, maar niet bij 100? Begin er dan ook niet mee om geen verwachtingen bij jouw klanten te wekken die je op de lange termijn niet waar kunt maken.
Zo heb ik ooit ja gezegd op een samenwerking met Bagels & Beans voor dierendag. Alleen moesten er 500 hondenkoekjes in zakjes worden gedaan en met een strikje een kaartje aan het zakje geknoopt worden. Hier zijn we uiteindelijk met 3 man een week lang iedere avond mee bezig geweest. Leuk idee, alleen echt niet haalbaar dus.
Tip 8: Vind de juiste leveranciers
Niets lijkt ingewikkelder te zijn in huisdierenland een goede leverancier vinden. Je wilt niet weten hoe vaak ik gehoord heb: “wij leveren niet aan webwinkels”. Naast leveranciers die niet willen leveren als je (alleen) een online winkel hebt, is er ook nog zoiets als gebiedsbescherming in de huisdierenbranche. Denk je dus slim te zijn door een winkel te openen naast je webshop, vraag dan eerst maar even goed na of er in dat gebied al een andere dierenwinkel zit die exclusiviteit of gebiedsbescherming geniet van je potentiële leverancier. Een goede samenwerking met je leveranciers is echt goud waard. Zoek dus de juiste leveranciers en ga eens langs voor een face-to-face kennismaking en bespreek wat je van elkaar kunt verwachten.
Tip 9: Zelf verzenden of fulfilment partij?
Wist je dat een groot gedeelte van de webshops zelf geen enkel pakketje inpakken en verzenden? Daar hebben ze een fulfilment partij voor. Zo’n fulfilment center is eigenlijk een heel groot magazijn. Jouw producten worden door je leveranciers daar direct naartoe gestuurd, zij slaan de producten op en als er een bestelling via jouw webshop binnenkomt, verzenden zij ook het pakket aan de consument. Het grote voordeel van een fulfilment center is dat zij al het werk uit handen nemen, zodat jij je kunt focussen op jouw webshop, de marketing en de klantenservice. Er zijn fulfilment centers die ook de klantenservice voor je kunnen regelen. Zo heb jij geen kosten voor een magazijnhal, hoef je geen inkomende en uitgaande producten te verwerken en heb jij jouw handen vrij om jouw webshop te laten groeien. Het grote nadeel zijn de kosten. Zeker met huisdierproducten die best veel ruimte in beslag nemen en vrij goedkoop en zwaar zijn, kan het zijn dat fulfilment geen optie is. Je betaalt bij een fulfilment center per vierkante meter plankruimte of palletplek, maar ook per orderpick regel. Verkoop jij hondensnoepjes van 50 cent en koopt jouw klant 10 verschillende smaken, kan dat een duur grapje worden. Vraag eens een aantal offertes op bij fulfilment partijen waar jij zaken met zou willen doen.
Tip 10: Hondenvoer of geen hondenvoer
Iedereen die je vraagt binnen de dierenbranche weet dat er op veel merken hondenvoer bijna geen marge zit. Je moet dus heel veel kilo’s hondenvoer verkopen voordat er iets onder aan de streep over blijft. Plus de zakken zijn zwaar, je hebt te maken met gewichtstoeslag en jouw rug of die van jouw medewerkers. Een ander risico van hondenvoer is de THT datum. Begin je net met weinig klanten? Dan heb je kans dat je de zakken of blikken hondenvoer niet tijdig genoeg kunt verkopen. Wil je echt hondenvoer verkopen? Dan kun je overleggen met je leverancier om te kijken hoe zij om gaan met producten die jij niet tijdig verkocht krijgt. Of het aanhouden van een kleinere voorraad.
Social Media
Dit zijn mijn tips voor het succesvol beginnen van een webshop voor honden (of huisdieren). De tips die er niet tussen staan hebben betrekking op social media, dit omdat ik er een beetje van uit ga dat je wel weet dat ook Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van jouw webshop en het bereiken van meer (potentiële) klanten.
EKO4petz
Zelf heb ik in 10 jaar tijd met een heel klein startkapitaal, EKO4petz kunnen laten groeien tot een succesvol bedrijf. Ik heb in deze 10 jaren heel veel gewerkt (non-stop lijkt het soms) en ook heel veel geleerd. Als ik zelf deze tips had gehad voordat ik begon, had ik sommige dingen veel beter kunnen aanpakken. Ik hoop dan ook dat ik jou er nu mee kan helpen en ik wil je alvast heel veel succes wensen als je lekker eigenwijs bent en tip 1 naast je neerlegt 😉 Doen waar je blij van wordt is heel veel waard! Zo heb ik zelf na 10 jaar EKO4petz de keuze gemaakt om te stoppen, omdat ik niet meer blij werd van wat ik deed.
Tags